FIA bude jednat o pravidle výměny motorů
Mezinárodní automobilová federace bude tento týden jednat o změně v pravidlech, která by jezdcům zabránila libovolně měnit motory v průběhu celého závodního víkendu. Děje se tak na žádost týmů, které tím chtějí zabránit zvyšování nákladů, které by s sebou časté výměny pohonných jednotek nesly.
"Současná pravidla umožňují výměnu motoru po třetím volném tréninku. A kvůli omezení (počtu) motorů tu existuje určitý důvod to dělat. Všechny týmy, s kterými jsem hovořil, mají pocit, že to je v rozporu s tím, jak chceme postupovat," řekl šéfinženýr Renaultu Pat Symonds pro Autosport.
Každý jezdec má k dispozici na celou sezónu osm motorů, které může během závodního víkendu měnit dle potřeby. Týmy mají obavy, že by docházelo k častým výměnám ze strategických důvodů, což by se významně prodražilo.
"Znamenalo by to, že bychom na závodech potřebovali více lidí. Pokud nám v sobotu dopoledne odejde motor, samozřejmě máme dost lidí na jeho výměnu. Ale nemáme dost lidí na pravidelné výměny dvou motorů, takže nechceme, aby to tak bylo," pokračoval Symonds.
Technický delegát FIA Charlie Whiting nedávno vysvětlil, že výměna motoru bez penalizace je teoreticky možná kdykoliv, i po kvalifikaci, pokud tým přesvědčí stewardy, že je s agregátem něco v nepořádku. Penalizaci ztráty deseti míst na startovním roštu FIA udělí až za první nasazení každého motoru mimo povolený počet osmi kusů.
"Pokud bychom to nechali zcela otevřené, brzy by to zdegenerovalo. Nasadíte motor v sobotu. Řekněme, že dostanete smyk v kvalifikaci a musíte startovat vzadu. Tak byste si mohli říct, že použijete starý motor, protože už to stejně není dobrý víkend."
"Nebo by v sobotu pršelo a vy byste si řekli: ´Vím, že máme jeden pochybný motor, tak ho nasadíme teď, protože nebude tolik zatěžován.´ Brzy by to zdegenerovalo do něčeho, co jsme vůbec nezamýšleli, takže doufám, že použijeme zdravý rozum," dodal Symonds.
V loňské sezóně mohli jezdci měnit motory beztrestně pouze v pátek, přičemž první dva volné tréninky se nepočítaly do pravidla o výdrži agregátů na dva závodní víkendy.
Převzato z
f1stars.cz