Dějiny F1
Nápad starý víc než století
Závodit v automobilech člověka napadlo krátce poté, co Karl Benz
s Gotliebem Daimlerem sestrojili první vozidlo, které k pohybu
nepotřebovalo žádnou tažnou sílu. A už v roce 1895 se první
automobily postavily na startovní čáru závodu z Paříže do
Bordeaux. Půměrná rychlost vítěze tehdy dosáhla „úctyhodných" 24
kilometrů za hodinu. Mimochodem dnes jezdci F1 v nejrychlejším
závodě sezony v italské Monze dosahují průměrné rychlosti více
než desetkrát vyšší.
Automobilové závody pak až do 2. světové války získávaly čím dál
větší oblibu, na seriál zvaný Formule 1 se ale čekalo až do
roku 1950. Historicky první Velká cena pod hlavičkou mistrovství
světa F1 se jela 13. května v britském Silverstone na trati,
která po modernizaci slouží dodnes. Na start se postavilo 21
vozů, prvním vítězstvím v dějinách F1 se mohl pochlubit Ital
Guiseppe Farina s vozem Alfa Romeo 158. Bylo mu 44 let,
triumfoval přímo před zraky britské královské rodiny, a
nakonec se stal i celkovým vítězem šampionátu. Seriál F1 ve svém
prvním roce sestával ze šesti závodů, kromě Velké Británie se
jelo ještě v Monaku, Švýcarsku, Belgii a Francii. V USA soupeřili
pouze zámořští jezdci, i když i jejich výsledky se do šampionátu
započítávaly. Poslední závod sezony pak hostila italská Monza.
Farina si v něm zajistil titul i díky tomu, že jeho největší
soupeř a později pětinásobný mistr světa Argentinec Juan Manuel Fangio závod nedokončil kvůli zaseknuté převodovce.
50.
Na archivním snímku projíždí Argentinský závodník Juan Manuel
Fangio dne 4.srpna 1957 vítězně cílem Velké ceny Německa na
okruhu v Nürburgringu, aby si tak vybojoval pátý titul mistra
světa formule 1. Tento rekord vzrovnal až Michael Schumacher
21.července 2002 na okruhu Magny-Cours ve Francii.
50. léta - Fenomén Fangio
S největší razancí vstoupily do nového seriálu italské stáje.
Z počátku formulím vévodila Alfa Romeo, ta ale po dvou letech
skončila, brzo ji však nahradil tým, který udává směr soutěže
dodnes - Ferrari. To do svých řad v roce 1956 získalo i tehdy již
trojnásobného mistra světa Argentince Juana Manuela Fangia. Do
kokpitu usedl poprvé v osmatřiceti letech, loučil se v
šestačtyřiceti. Během osmi let ve Formuli 1 dokázal celkem 51
startů přetavit ve 24 vítězství. „Byl znám jako tím, že umí
vyhrát závod nejnižší možnou rychlostí. Přestože byl starší než
soupeři, byl úžasně vytrvalý," píše o první velké osobnosti
šampionátu v Encyklopedii Formule 1 Bruce Jones.
Hned dva významné milníky přinesl rok1953 a oba jsou spojeny s
Argentinou. V Buenos Aires se poprvé jelo v plném jezdeckém
obsazení i mimo Evropu , poprvé ale při Formuli 1 umírali lidé.
Pod kola Farinova vozu skočil neukázněný divák, dalších osm jich
zemřelo při následné hromadné havárii.
Koncem 50. let ale italské stáje vyklízí prostor na špici
pelotonu Britům. Důvod? Anglický konstruktér John Cooper
přichází s revoluční změnou stavby vozu, když motor posouvá až
před zadní nápravu. Tak tomu už zůstane...
60. léta - Změna tvaru vozů
Největší událostí 60. let byl ve Formuli 1 odklon od původních
tvarů závodních vozů. V roce 1968 se objevují první aerodynamické
prvky a vozy brzo získávají podobu, jakou v mírných úpravách
známe dnes, tedy s předními i zadními přítlačnými křídly.
Původní počet sedmi závodů se do roku 1969 rozrostl na 11 a ze soutěžních stájí se stávaly čím dál tím větší „továrny" na okruhové speciály. Vládu nad Formulí 1 definitivně převzali na další léta Britové, kteří za osm sezon urvali šest jezdeckých a stejný počet konstruktérských titulů.
60. léta ve Formuli 1 ale začala znovu tragédií. Při Velké ceně
Itálie v Monze v roce 1961 hned v 1. kole skončil svůj život
Němec Wolfgang von Trips. Spolu s ním zahynulo i 12 diváků.
Poprvé také do konečného účtování zasáhla ryze soukromá stáj.
Všem automobilkám, které tou dobou již měly ve Formuli 1 hlavní
slovo, vypálil v roce 1966 jak v mistrovství světa jezdců,
tak i v Poháru konstruktérů rybník Australan Jack Brabham se
stejnojmenným vozem ryze vlastní konstrukce i výroby. Od té
doby to dokázal už jen Bruce McLaren.

Damokles.cz
Komentáře
Přehled komentářů
Zatím nebyl vložen žádný komentář